A SCHIMBA INSEAMNA A INVATA

A SCHIMBA INSEAMNA A INVATA
Proiect Socrates de Dezvoltare Scolara
2004-2007
I. SCOALA SI COMPETENTELE
Societatea evolueza si fiecare organizatie trebuie sa raspunda schimbarilor. Cand lumea exterioara se schimba, scoala ar trebui sa incerce sa se rearmonizeze. Desigur, nu toate organizatiile doresc acest lucru sau sunt pe deplin convinse sa incerce.
De asemnea, in cadrul educatiei primare, riscul unui esec este prezent. Competentele celor implicati trebuie sa se schimbe, iar acest lucru cere timp.
Unii manageri scolari vor dori sa se afle in fruntea acestor schimbari, de aceea, in mod activ, vor prezenta schimbarile, implicand organizatia pe care o conduc. Din acest motiv este important sa se sesizeze directia in care lucrurile evolueaza si sa se faca distinctie intre ceea ce este important sau nu pentru scoala.
Nevoia de schimbare nu vine neaparat din exterior. O scoala activa va dori sa se adapteze lumii exterioare si sa fie activa ea insasi in fata societatii aflata in permanenta miscare. Acest tip de scoala nu este supusa schimbarii, ci este ea insasi un factor care o genereaza.
Schimbarea prin invitatia lumii exterioare
Evolutia mediului scolar reprezinta o invitatie la schimbare. Intrebarile asociate acestei probleme sunt:
· Este institutia situata intr-o zona urbana sau rurala?
· Mai exista si alte scoli in zona?
· Este numarul de elevi in crestere sau populatia in varsta este majoritara?
· Exista elevi de alte nationalitati?
· Exista colaborare intre scoli?
Guvernul ar trebui sa acorde o mai mare libertate managerilor scolari, deoarece la acest nivel se cunoaste cel mai bine situatia locala si se pot lua masuri in beneficiul elevilor, parintilor si staffului implicat. Astfel, o autonomie a scolilor va oferi oportunitatea ca fiecare institutie sa-si stabileasca propriile obiective si sa-si urmeze propriul drum. Stabilirea propriilor teluri va duce la o stimulare si intarire a individualitatii institutionale, iar incurajarea si sustinerea staffului implicat va fi un lucru foarte important. Insa toate acestea cer o pregatire profesionala desavarsita, nu numai in cazul staffului, dar si al managerilor.
De asemenea, trebuie luata in calcul si cealalta latura a acestei autonomii institutionale. Scoala insasi va fi responsabila pentru succese si eventualele esecuri, intrucat responsabilitatile privind politica interna, calitatea actului educativ, problemele financiare ii vor reveni in totalitate.
In perioada de instabilitate, deciziile si actiunile intreprinse trebuie sa se bazeze pe o gandire clara si practica. Un management profesional este responsabil si implicat in actul educational, facand distinctie clara intre sarcinile manageriale si cele care trebuie puse in practica. Consiliul managerial ar trebui sa stabileasca o tactica si conditiile preliminare acesteia, fiind responsabil si de indeplinirea actiunilor propuse initial.
Schimbarea, co-creatoare a mediului
O organizatie intreprinzatoare nu asteapta ultimele tendinte, ci dimpotriva are propria viziune in legatura cu ceea ce se intampla in lumea exterioara. O astfel de organizatie reuseste sa combine ceea ce este nou cu propriile viziuni si teluri.
Viziunea reprezinta o privire atenta catre viitor, in care fapte, asteptari si dorinte interrelationeaza. Astfel se co-realizeaza mediul. Scolile ar trebui sa utilizeze la maximum resursele disponibile pentru a veni in intampinarea nevoilor elevilor, parintilor, staffului. Desi se inspira din mediul exterior, managerii sunt co-creatori in propriile organizatii. Ei reactioneaza la nou si reprezinta forta care impinge lucrurile sa evolueze.
Schimbarea in cercul vietii
Plantele, animalele si oamenii sunt parti componente ale cercului vietii. Organizatiile trec prin stagii diferite conectate la propria ciclicitate. Trecerea de la o faza la alta poate fi insotita de obstacole.
Intr-o scoala noua exista adeseori un spirit initiator si nu poate fi vorba de rutina sau obiceiuri fixe. Din contra, poate fi caracterizata de miscare si un usor haos. Mai multa stabilitate si eficienta operationala pot fi gasite intr-o scoala cu traditie si o echipa bine organizata, ce este mai greu de mobilizat.
Ambele sunt exemple ale diferitelor etape ale vietii. Scolile nu pot fi nici pionieri permanenti, nici nu pot ramane fixate in aceeasi pozitie. Orice scoala urmeaza mai mult sau mai putin directia unei noi faze a vietii.
Managerii ar trebui sa analizeze daca sunt capabili de un management de success al scolii in faza urmatoare. Multi manageri se pot adapta si transforma in tipul de lider necesar etapei respective sau au curajul si intelepciunea de a ceda locul altcuiva potrivit. Altii raman blocati in acelasi loc, fara a se autoanaliza. In functie de circumstante ei vor adopta schimbarea, fortati sau nu.
· Recomandari
Organizatiile scolare devin din ce in ce mai constiente de mediul exterior. Noile schimbari din afara impun alte schimbari si creeaza posibilitatea cooperarii. Este destul de dificil pentru scoli sa gaseasca un echilibru intre mediul aflat in schimbare si propria organizatie.
In primul rand, in unele cazuri, schimbarile reprezinta doar o adaptare la schimbari dorite initial. Miscarea sfarseste in stagnare, iar schimbarea nu mai este privita ca un proces continuu ce presupune indrumare si perfectionarea competentelor.
In al doilea rand, agitatia lumii exterioare cere multa atentie pe moment. Acest lucru sacrifica atentia acordata propriei organizatii. Tranzitia de la faza de pionierat la cea de consolidare cere multi oameni, iar o analiza atenta a schimbarilor si competentelor necesare pot diminua numarul problemelor ce apar intr-o astfel de perioada.
Managerii trebuie sa fie siguri ca sunt capabili sa-si aleaga echipa de oameni la momentul potrivit, mentinand un echilibru intre mediul schimbator si organizatie. Aceasta implica un echilibru intre alegerile facute si libertatea de schimbare acordata scolii, intre managementul profesional si incurajarea dialogului si implicarii, intre extern si intern, intre continuturi si actiune, intre forma si model.
De aceea este important ca managerii sa acorde o atentie suplimentara urmatoarelor aspecte:
· O viziune clara a competentelor prezente la nivel administrativ si managerial si numirea unor competente viitoare necesare, astfel incat schimbarile sa poata fi incepute si continuate cu success.
· Promovarea autoreflectiei si autoevaluarii astfel incat schimbarile din mediul exterior sa nu fie singurii factori care sa influenteze directia in care este condusa organizatia. O atentie suplimentara trebuie acordata competentelor personale existente deja si schimbarilor viitoare ale organizatiei.
· O privire spre interior, in cercul vietii propriu organizatiei este utila pentru ca tranzitia catre o alta faza sa se faca mai usor, iar competentele necesare sa poata fi perfectionate si puse in aplicare la timp.
II. O ECHIPA DE PROFESORI DE SUCCES
Cum stie un profesor daca este cu adevarat un bun dascal?
Un profesor apreciat de catre elevii sai, afla partial raspunsul la aceasta intrebare. O buna comunicare intre elevi si profesor este o modalitate de a defini succesul celui din urma, dar un dascal cu experienta stie ca aprecierea elevilor sau a parintilor nu este suficienta si nu reprezinta un criteriu al profesionalismului. Factorul decisiv in actul educativ nu este reprezentat de metoda de lucru, de utilizarea computerului sau de planificarea orelor de curs, ci de modul in care profesorul actioneaza. O actiune eficace are o importanta cruciala in cadrul unei organizatii. De asemenea, profesorul trebuie sa se gandeasca la modul in care actioneaza si la cat de eficace este in ceea ce intreprinde.
Ce doreste membrul unei echipe?
Ce anume atrage entuziasmul pentru munca?
In general, profesorii reactioneaza la fel ca si copiii. Ei doresc sa li se vorbeasca la nivelul lor de cunostinte. Cand ceri prea multe unui elev, acesta isi pierde interesul. Cand ii ceri prea putin, acesta se plictiseste. Acelasi lucru se intampla si in cazul dascalilor.
La fel ca si elevii, profesorii doresc ca rezultatele lor sa fie facute cunoscute.Entuziasmul la locul de munca are o importanta cruciala. Acesta atrage dupa sine dorinta angajatilor de a se perfectiona si reduce nemultumirile. Cercetarile au demonstrat ca entuziasmul la locul de munca este influentat de sapte factori:
- Simpatia si spiritul de echipa
Oamenii doresc sa faca parte dintr-un grup ce impartaseste aceleasi teluri si obiective. Aproape orice profesor doreste sa faca parte dintr-o echipa care merge in aceeasi directie si are aceleasi obiective.
Din pacate, multe scoli pot fi caracterizate drept organizatii in care profesorii lucreaza izolat. Desigur, exista cooperare in privinta actului didactic si pedagogic, dar la un nivel mult mai scazut.
De asemenea, multe echipe se lasa conduse de obiectivele altora. Procesul de “regularizare tacita” este un fenomen cunoscut in domeniul educatiei. Acest lucru inseamna ca scolile actioneaza conform asteptarilor pe care societatea le are de la ele (spre exemplu standardele impuse de catre inspectori).
- Aprecierea si increderea
Membrii unei echipe doresc ca managementul organizatitei sa se bazeze pe incredere. Atunci cand exista apreciere din partea celorlalti si lucrul in echipa se bazeaza pe incredere, actorii implicati dau dovada de profesionalism in ceea ce fac.
- Rezultatele bune
In interiorul fiecarei persoane exista dorinta de a face bine. In plus, oamenilor le place ca rezultatele lor sa fie observate
- Perfectionarea
Din dorinta de a avea rezultate bune, oamenii investesc constant in ei insisi. O categorie restransa de profesori considera ca aceasta investitie nu este necesara, intrucat ei cred ca se vor descurca la fel de bine si in viitor.
- Sanatatea fizica si mentala
Oamenii doresc sa lucrezeavand o stare de sanantate fizica si psihica corespunzatoare. De asemenea, mediul de lucru si facilitatile trebuie sa fie bune.
- Devotamentul
Acest aspect atinge o coarda sensibila in cazul educatiei, deoarece multi tineri talentati evita a se angaja in domeniul eductiei, datorita imaginii proaste, a administratiei slabe si a salariilor scazute.
- Simtul datoriei
Acest factor ii determina pe oameni sa se dedice meseriei si sa actioneze avand constiinta lucrului bine facut.
Desigur ca aceasta lista este incompleta, dar toti acesti factori influenteaza modul in care angajatii actioneaza.
O provocare esentiala a liderului de scoala
Profesorii perfecti au gasit un echilibru intre interesele scolii si interesele personale. Acestia reflecta inainte de a actiona, iar atunci cand o fac, merg in aceeasi directie cu restul echipei. Astfel se creeaza un echilibru intre nevoile organizatiei si ceea ce doresc ei in plan personal.
In teorie, provocarea majora a liderului de scoala este simpla: este intotdeauna important ca acesta sa directioneze echipa de lucru, astfel incat fiecare membru sa-si aduca aportul. De aceea este esential ca liderii sa cunoasca ceea ce le place si ii motiveaza pe membrii echipei, individual.
Cea mai importanta provocare este aceea de a determina echipa sa mearga in aceeasi directie, de aceea fiecare membru trebuie sa fie de acord cu directia aleasa. Pentru a se atinge obiectivele propuse trebuie analizate doua aspecte: ceea ce poate face echipa ca un tot unitar si ceea ce poate face fiecare membru separat.
- Managementul competentelor
Doua intrebari se ridica in legatura cu acest aspect:
- Cum poate contribui fiecare membru al echipei la dezvoltarea organizatiei?
- Cum poate organizatia sa contribuie la perfectionarea staffului?
Ce doreste scoala?
In general o scoala de success are propriile definitii ale reusitei si calitatii actului educativ. Un profesor dintr-o zona defavorizata are nevoie de a-si pune in practica alte aptitudini decat un profesor care preda intr-o scoala cu o pozitie mai buna. Asadar, zona in care se situeaza institutia influenteaza competentele necesare obtinerii succesului profesional. Acelasi lucru se intampla si in cazul obiectivelor pe care si le propune echipa sa le realizeze. Este important ca echipa sa stabileasca aptitudinile necesare pentru indeplinirea unei anumite sarcini pentru a vedea daca membrii au success sau nu in ceea ce intreprind. Care sunt competentele de fond impuse de scoala, ar fi urmatoarea intrebare. Care sunt caracteristicile unice si diferentiatoare ale scolii si care sunt aptitudinile necesare pentru a le atinge?
Cand toate acestea sunt clare, se poate stabili ceea ce are de facut echipa, dar si fiecare membru in parte. Scolile au inceput sa apartina unor mici grupuri formate din mai multe institutii. Aceste grupuri pot stabili competentele necesare fiecarui angajat, separat de competentele si standardele de success cerute de fiecare scoala in parte. Totusi o evaluare sistematica a acestor competente este necesara. In plus, este important ca fiecare organizatie sa-si stabileasca propriile prioritati si competente.
Fiecare in parte este elev la randul sau
Este mai usor sa organizezi un proces educativ intr-o scoala in care profesorii actioneaza in aceeasi directie. “Actul educativ reprezinta capacitatea de a obtine rezultate pe care si le doresc toti membrii” (Peter Senge). In scolile in care interesele organizatiei coincid cu interesele personale se creeaza o noua dinamica si toate persoanele implicate devin elevi. Sedintele sunt diferite. Clasicele sedinte statice se schimba in sedinte dinamice si pline de viata in care se incearca gasirea unor solutii de perfectionare individuala si a echipei.
In felul acesta scolile devin comunitati in cadrul carora elevii isi pot ajuta dascalii sa-si imbunatateasca rezultatele.
Concluzie
Scolile sunt comunitati al caror prim scop este perfectionarea elevilor si profesorilor. Permanenta imbunatatire a competentelor profesorilor si a echipei este o cerinta esentiala si poate fi realizata cu success atunci cand membrilor echipei li se permite sa fie actori ai actului educativ, dar si co-autori. Cei ce stabilesc politica unei organizatii nu ar trebui sa neglijeze aceste aspecte, iar discutiile colective privind punctele esentiale in dezvoltarea copiilor, a profesorilor sau privind imbunatatirea rezultatelor echipei atrag dupa sine entuziasmul pentru ceea ce se face.
Cand aceste reguli de baza se respecta, o multime de lucruri pot fi realizate.
III. INTEGRAL PERSONNEL POLICY
IPP reprezinta managerierea resurselor umane in asa fel incat evolutia staffului sa fie in armonie cu obiectivele urmarite de organizatie in sine. Pentru a realiza acest lucru, institutiile cauta imbinarea potrivita de calitati ale staffului, atat la nivel individual, cat si la nivel colectiv.
Acest tip de management are la baza urmatoarele principii:
· O buna manageriere a resurselor umane face ca stafful sa fie mai flexibil si mai deschis schimbarilor;
· O buna manageriere a resurselor umane ofera angajatilor posibilitatea promovarii si perfectionarii profesionale, ceea ce duce la o legatura mai stransa cu organizatia;
· O buna manageriere a resurselor umane atrage dupa sine angajati implicati in profesie;
· O buna manageriere a resurselor umane influenteaza pozitiv organizatia, ducand la imbunatatirea actului educativ;
· O buna manageriere a resurselor umane imbunatateste imaginea profesorilor, astfel incat domeniul educational devine mai atractiv.
IPP presupune o adaptare constanta si sistematica intre posibilitatile si obiectivele scolii si angajatii institutiei.
IPP accentueaza interesul mutual atat pentru individ, cat si pentru organizatie. Cand obiectivele institutiei sunt si ale angajatilor, scoala insasi va evolua, devenind un mai bun loc de munca pentru individ. ”Integral” semnifica trei lucruri:
· O adaptare intre obiectivele scolii si evolutia individuala a staffului;
· Un management al resurselor umane care sa vizeze sustinerea angajatilor;
· Atat consiliul de conducere cat si angajatii impun un anumit tip de management al resurselor umane
IPP implica actiune. Factorul uman este elementul cheie: interactiunea si comunicarea dintre oameni. Piatra de temelie o reprezinta devotamentul si controlul. Cine nu este devotat slujbei sale, atunci nu face ceea ce ii place. Unul dintre obiectivele acestei politici este acela ca angajatii sa fie cat mai legati de organizatie. In ceea ce priveste ideea de control, aceasta se refera la faptul ca angajatul are nevoie sa detina controlul vietii private si jobului in acelasi timp. Orice angajat trebuie sa fie cat mai transparent pentru a castiga increderea celorlalti. Asadar, IPP presupune angajament si control, dar si alegerea unui staff bine pregatit si motivat
Evaluarea slujbei
Anual se va face o evaluare a slujbei cu sau in numele angajatorului.
Criteriile slujbei
Cand se face descrierea unei slujbe, angajatorul trebuie sa mentioneze in ceea ce consta slujba, responsabilitatile pe care le implica, precum si criteriile care stau la baza evaluarii.
Factorul de stress
Trebuie sa se tina cont de factorul de stress, de experienta noilor angajati si de cei care nu mai dau un randament foarte ridicat. Angajatorul va incheia contracte si va avea grija sa existe un echilibru al sarcinilor ce revin fiecarui angajat.
Recrutarea si selectia
Angajatorul stabileste criteriile de recrutare si angajare a personalului.
Prezentare si asistare
Noii angajati vor fi asistati si indrumati in perioada de inceput.
Grupul tinta
Recrutarea, selectia si politica de perfectionare a angajatilor asigura o forta de munca echilibrata.
Prevenirea absenteismului si grija pentru personal
Angajatorul va elabora un plan care sa vizeze aceste probleme, punandu-se accent pe prevenirea factorului de stress si a presiunii asupra angajatilor. De asemenea se va elabora un plan de asistenta si reintegrare profesionala a angajatilor care au suferit anumite afectiuni.
Perfectionarea
Angajatorul va elabora un plan de perfectionare a angajatilor luand in considerare obiectivele personalului, obiectivele institutiei, resursele materiale si resursa timp.
De asemenea, fiecare angajat va elabora un plan propriu de dezvoltare in concordanta cu propriile interese si cu interesele organizatiei, plan ce va fi reinnoit la fiecare 4 ani si analizat annual, o data cu evaluarea personala.
Pregatire si instruire
Politica de pregatire si instruire a angajatorului consta in urmatoarele:
- Obiectivele pregatirii
- Planificarea de activitati specifice
- Banii disponibili
- Posibilitatile de pregatire ale angajatului
Costurile acestor pregatiri sunt suportate de catre angajator si in urma evaluarilor facute, pot fi luate decizii legale.
Forme de recompense
Pentru a oferi recompense aditionale, angajatorul trebuie sa stabileasca si sa elaboreze un plan cuprinzand criterii de acordare a acestor recompense. El trebuie sa aiba in vedere anumite caracteristici:
· Hotarare, tarie de caracter;
· Rezultate;
· Tehnici de negociere;
· Adaptabilitate
Fiecare caracteristica are la randul sau anumite obiective care trebuie atinse: spre exemplu criteriul de adaptabilitate implica idea de schimbare si vizeaza urmatoarele obiective:
· sesizeaza si constientizeaza rezistenta la schimbare, putand rezolva aceasta problema;
· poate clarifica nevoia de schimbare;
· ofera perspective;
· stie cum sa obtina support;
· poate transfera avantajele schimbarii;
· este motorul schimbarii, ii impulsioneaza si pe altii, ii inspira, emana energie
Noul tip de manager scolar
Intr-o organizatie nu se schimba niciodata nimic daca cei din interior nu doresc ei insisi schimbarea. Fiecare scoala este unica si trebuie sa vina cu propriile ei solutii. Cand un lider de scoala da dovada de o atitudine profesionala diferita atinge din punct de vedere emotional celelalte persoane din scoala. Pentru a avea success, managerii trebuie sa-si schimbe comportamentul intr-un mod pozitiv.
Potrivit modelului lui Jim Collins (2001) liderul ideal este liderul ce atinge nivelul 5.
Nivelul 5: un lider adevarat
Este un om de success atat moral, cat si emotional.
Nivelul 4: liderul eficace
Incurajeaza standardele ridicate, are o viziune clara.
Nivelul 3: managerul competent
Organizeaza personalul astfel incat acesta atinge toate obiectivele propuse intr-un mod eficace.
Nivelul 2: membrul de echipa activ
Contribuie la atingerea obiectivelor si lucreaza impreuna cu ceilalti, folosindu-si aptitudinile individuale.
Nivelul 1: individul capabil
Are o contributie activa datorita talentului, cunostintelor, aptitudinilor, obiceiurilor profesionale.
Liderii de scoala au de infruntat doua tipuri de bariere atunci cand vor sa-si schimbe comportamentul din punct de vedere profesional: bariere impuse de ei insisi si bariere impuse de sistem.
Scoala ar trebui sa pregateasca elevii pentru viitorul lor rol din societate si sa-i formeze drept niste buni cetateni, responsabili din punct de vedere moral si bine pregatiti din punct de vedere profesional.
Hotararea de a schimba ceva trebuie sa urmeze anumiti pasi:
Schimbarea din exteriorul scolii:
Nivelul 4: schimbarea pentru societatea de maine
Nivelul 3: schimbare la nivel local
Schimbarea din interiorul scolii
Nivelul 2: schimbare la nivelul scolii
Nivelul 1: schimbare la nivel individual
Cum ne putem asigura ca aceasta schimbare chiar va avea loc? Nu exista un raspuns precis, insa conform lui Fullan este important sa lucrezi cu trei forme de incredere:
- increderea in competentele oamenilor;
- increderea in relatiile cu oamenii;
- increderea in comunicarea cu oamenii
La nivelul sistemului exista cateva modalitati de a conduce organizatia respectiva in directia dorita:
· redefinirea rolului liderului;
· urmarirea unui proces continuu de dezvoltare;
· un climat sigur si propice studiului;
· incurajarea altor lideri de scoala;
· imbunatatirea imaginii activitatilor in domeniul educativ;
· imbunatatirea infrastructurii.
IV. COMPETENTELE MANAGERILOR
- Procesul primar al activitatii manageriale
Scopul unei scoli este sa ofere o buna educatie.
Liderii competenti considera dezvoltarea copiilor ca fiind responsabilitatea lor principala. Alte preocupari ale managerilor scolari sunt reprezentate de rezultatele pedagogige si didactice, continuturile si organizarea activitatii didactice in scoala. Pentru a asigura un mediu propice studiului, liderii vizeaza si calitatea materialelor didactice, climatul scolii, tot ce presupune sistemul intern de ingrijire a elevilor.
Liderul organizeaza si sustine procesul educativ precum si cooperarea cu parintii.
Criterii:
· Poate asigura calitatea sistemului intern de ingrijire a elevilor (asistenta psihologica si medicala, sprijin social, siguranta);
· Poate organiza consultatii cu clasele;
· Poate asigura un echilibru intre materiile scolare si interesele elevilor;
· Poate asigura un mediu de lucru adecvat si stimulant;
· Poate viza modul in care procesul educativ tine cont de diferentele dintre copii;
· Poate asigura un climat (d.p.d.v. pedagogig) propice invatarii;
· Poate interzice concepte invechite, practici, materii scolare si introduce altele noi;
· Poate indica posibilitatile scolii in ceea ce priveste procesul educational;
· Are in vedere responsabilitatile parintilor si interesele lor;
· Se poate justifica in legatura cu rezultatele obtinute;
· Se asigura ca parintii/tutorii sunt informati periodic si de cate ori este necesar in legatura cu situatia scolara si disciplinara a elevului;
· Poate implica activ in luarea deciziilor si alte persoane.
- Dezvoltarea organizatiei
O buna educatie dovedeste un proces de dezvoltare, evolutie a organizatiei.
Liderii competenti sunt capabili sa-si creeze o viziune proprie asupra evolutiei actului educativ si asupra organizatiei pe care o conduc. Aceasta viziune ii inspira si motiveaza. Tot ei isi stabilesc obiectivele si se asigura ca organizatia merge in directia corecta, realizand ceea ce si-a propus.
Criterii:
- Poate stabili norme, prioritati, planuri, metode de lucru;
- Lucrurile pe care si le propune fac parte dintr-un proces ciclic;
- Poate supraveghea bunul mers al lucrurilor si verifica daca intelegerile au fost respectate;
- Poate transfera si promova planurile/ideile sale;
- Nu se teme sa faca alegeri si sa ia decizii;
- Poate dezvolta o baza pentru normele/tintele/planurile organizatiei;
- Poate stimula dezvoltarea angajatilor si a organizatiei;
- Poate face schimbari in functie de planurile propuse/ viziune;
- Poate incuraja initiativele si lucrurile noi, sustinandu-le;
- Poate dezvolta si sustine viziunea/planurile privind educatia, cresterea, invatarea;
- Poate stimula dialogul profesional pe baza asteptarilor, experientelor.
3. Politica organizationala si de mentenanta
Un act educational de calitate presupune o institutie bine organizata.
Un lider de scoala competent presupune un bun manager ce este capabil sa faca planuri de scurta sau de lunga durata, sa supravegheze bunul mers al lucrurilor, sa asigure scolii si staffului suport legal, financiar si tehnic.
Criterii:
· Poate lucra cu sistemul de informatii manageriale;
· Poate recruta angajati potriviti;
· Poate organiza support educational;
· Poate organiza un mediu scolar curat si sigur;
· Poate propune si supraveghea indeplinirea unui plan de lunga/scurta durata;
· Poate atrage finantari suplimentare, folosindu-le eficient;
· Poate propune si mentine standarde de calitate in ceea ce priveste dezvoltarea organizatiei si a staffului;
· Poate face o conexiune intre managementul zilnic al organizatiei si obiectivele acesteia;
· Poate proiecta o organizatie potrivita si un plan de functionare adecvat;
· Poate actiona conform normelor juridice
- Antreprenoriatul
Educatia este o responsabilitate mutuala.
Liderii competenti se raporteaza la mediu intr-un mod flexibil si creativ. Ei anticipeaza eventualele evolutii, stiu cum sa lucreze constructiv cu sistemul legislativ, cu regulile si normele impuse, cu dorintele parintilor, institutiilor sociale si ale altor organizatii care influenteaza scoala.
Criterii:
· Poate construi si mentine un sistem de relatii;
· Poate realiza o cooperare intre scoala, familie, comunitate;
· Poate trata cu mass media;
· Poate organiza implicarea si participarea angajatilor;
· Este ambitios, intreprinzator si hotarat;
· Poate face fata unei situatii de risc;
· Poate face distinctie intre problemele de maxima importanta si cele minore;
· Poate lucra intr-un mediu stresant/ camp de opinii diferite;
· Poate face diferenta intre oportunitatile si pericolele organizatiei;
· Poate promova imaginea pozitiva a organizatiei
- Intra personal
Educatia este un proces complex, incorporat intr-o realitate complexa.
Liderii competenti au o gandire puternica, iar acest lucru presupune colectare de informatii suficiente, intelegerea situatiilor complexe, inspiratie, putere de convingere a celorlalti, prevenirea problemelor. In plus, ei sunt critici si creativi, hotarati, cautand intotdeauna solutii multiple.
Criterii:
· Poate utiliza diverse canale si surse;
· Poate supraveghea bunul mers al organizatiei;
· Poate analiza o problema din mai multe unghiuri, explorand mai multe posibilitati/solutii;
· Poate identifica o problema intr-un stadiu incipient, luand masurile necesare;
· Isi poate justifica actiunile;
· Poate identifica eventuale conexiuni, curente, modele
· Poate lucra cu indicatori si planuri/perspective;
· Poate fixa si cere clar niste limite
- Autonomia
Educatia nu este o activitate neutra.
Liderii competenti actioneaza sub impulsul unei constiinte profesionale, fiind guvernati de valori personale si profesionale. Ei sunt constienti de rolul de conducere pe care il au si de responsabilitatile sociale implicate de acest rol. In plus, ei trebuie sa aiba o siguranta profesionala si de caracter, iar acest lucru presupune autoreflectie, autoevaluare si autodezvoltare.
Criterii:
· Este preocupat constant de propria dezvoltare;
· Poate actiona responsabil din punct de vedere moral;
· Isi poate evalua propriile actiuni;
· Poate supraveghea bunul mers al organizatiei;
· Isi poate justifica actiunile;
· Este constient de pozitia sa sociala si de responsabilitatile pe care le are
- Interpersonal
O conducere eficienta inseamna inainte de toate o buna comunicare. Puterea de actiune si eficacitatea liderilor se definesc mai ales prin felul in care ei comunica si mentin diversele relatii. Liderii competenti mentin o atmosfera pozitiva, influentand prin comportamentul lor si pe ceilalti.
Criterii
· Poate transfera partial responsabilitatea unor solutii;
· Are incredere in ceilalti;
· Este disponibil, apropiat, un bun ascultator;
· Poate construi si promova o atmosfera pozitiva;
· Este sincer interesat de ceilalti;
· Indrazneste sa adopte o pozitie si face fata criticilor si rezistentelor
8. Conducerea stafului
O buna educatie reprezinta responsabilitatea unei echipe.
Avand o viziune clara si obiective precise, liderii competenti isi incurajeaza colegii sa se depaseasca pe ei insisi si sa actioneze in functie de abilitatile personale. Ei sunt preocupati de posibilitatile de dezvoltare individuala si ale organizatiei, acorda atentie staffului, incurajeaza spiritul de echipa si dorinta de cooperare, transmit incredere celor din jur.
Criterii:
· Poate promova o activitate precisa pentru angajati;
· Poate promova spiritul de echipa si cooperarea;
· Poate organiza autoevaluarea staffului si promova sarcini in functie de competente;
· Poate asigura cursuri de perfectionare pentru angajati;
· Poate cere staffului sa prezinte anumite actiuni si responsabilitati;
· Poate asigura un climat motivant pentru angajati;
· Poate comunica efficient cu ceilalti si prezenta propriile ideile;
· Poate imparti sarcinile conform abilitatilor si talentului individual;
· Poate promova si incuraja schimburile didactice si pedagogice intre profesori;
· Poate sustine stafful in situatii problema
Traducere lb. engleza - prof. Ana Sima


0 Comments:
Post a Comment
<< Home